فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه


ره توشه ها
 
با ما همراه شوید

خوش آمدید
 
نوشته شده در تاریخ جمعه 28 مهر 1391 توسط alli rezaei

امام زمان(عج)، آخرین حجت معصوم خداوند است، و اوست كه احكام الهی را به طور كامل اجرا خواهد كرد و حكومت عدل را در كل جهان برپا خواهد نمود. این مطلبی است كه احادیث متواتر اسلامی بر آن دلالت می ‎كند. چنان‎كه پیش ازاین به آن اشاره شد.

 

از آنجا كه مسئله غیبت امام عصر(عج) از طرف ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ مطرح شده است، از همان زمان این مسئله مورد بحث و گفت‎گو قرار گرفته و راجع به علت آن از ائمه ـ علیهم السلام ـ سؤال شده و ایشان پاسخ‎ هایی را به آن داده ‎اند كه بدان اشاره خواهیم نمود؛ لیكن برای روشن شدن این پرسش لازم است، پیشاپیش نكاتی را یادآور شویم:

1. «تكلیف» مبتنی بر اصل «اختیار» است، یعنی در صورتی می‎ توان به كسی امر و نهی كرد و او را به انجام كاری تكلیف كرد كه بتواند آن كار را انجام دهد یا آن را ترك نماید. بنابراین، مكلف نمودن انسان مجبور لغو و بیهوده است.

2. امام زمان(عج)، آخرین حجت معصوم خداوند است، و اوست كه احكام الهی را به طور كامل اجرا خواهد كرد و حكومت عدل را در كل جهان برپا خواهد نمود. این مطلبی است كه احادیث متواتر اسلامی بر آن دلالت می ‎كند. چنان‎كه پیش ازاین به آن اشاره شد.

3. سیره و روش پیامبران و رهبران الهی در معاشرت با افراد جامعه و حل و فصل امور مبتنی بر روش متعارف و معمول میان انسان‎ها می‎ باشد، و استفاده از معجزه و روش‎های خارق ‎العاده، امری استثنایی بوده و بهره‎ گیری از آن به موارد ویژه اختصاص دارد؛ زیرا در غیر این صورت غرض از تكلیف و هدایت و ارشاد كه آزمایش انسان‎ها و رشد و تعالی آنان از روی اراده و اختیار خویش است، عملی نخواهد شد.

و نیز امدادهای غیبی كه در زندگی دینداران و مؤمنان رخ داده است، در حد شایستگی‎ها و قابلیت‎ هایی بوده است كه آنان از طریق طاعت و بندگی خدا فراهم ساخته بودند. 4. با توجه به این‎كه وجود و حضور امام زمان(عج) خطری جدی برای ستمكاران و تبهكاران می ‎باشد، بدیهی است آنان به شدت با او خصومت ورزیده، و وجود و حضورش را تحمل نكردند، و در صدد قتل و نابودی او برآیند، به همین جهت بود كه خلفای عباسی جاسوسانی را گماشته بودند تا همسران امام عسكری ـ علیه السلام ـ را زیر نظر داشته باشند و از این طریق فرزند او را شناسایی نموده و او را از سر راه خود بردارند، ولی خداوند آثار بارداری را در مادر حضرت مهدی(عج) آشكار نساخت، تا دشمنان از راز وجود او آگاه نشوند و حجت خدا باقی بماند.

5. تشكیل حكومت عدل جهانی، با حفظ اصول یاد شده(رعایت اصل اختیار، استفاده از روش‎های عادی زندگی، مصونیت رهبر از خطر دشمنان) در صورتی امكان‎ پذیر است كه همه ملتها از نظر روحی و فكری پذیرای چنان حكومتی با چنان رهبری باشند، یعنی از حكومت‎ها و سیاستهای مبتنی بر آرا و اندیشه ‎های گسسته از وحی و مدیریت و رهبری الهی مأیوس و ناامید گردیده و برای آمدن منجی كل و امام عدل و فضیلت، لحظه شماری نمایند. در چنین شرایطی است كه اراده و خواسته ملتها مجال هر گونه توطئه‎ ای را از قدرتهای شیطانی می ‎گیرد و حجت خدا با تكیه بر مشیت خدا و به پشتوانة خواست عمومی ملتها می‎ تواند، حكومت عدل‎ گستر خویش را برپا نماید.

نگاهی به روایات سه نكتة یاد شده، یعنی:

1. تشكیل حكومت عدل جهانی؛

2. آزمایش انسان‎ها؛

3. خوف از قتل.

در احادیثی كه از ائمه طاهرین ـ علیهم السلام ـ در رابطه با غیبت امام زمان(عج) و علت آن روایت شده، مطرح گردیده است، و به ویژه «خوف از قتل» شمار زیادی از روایات را به خود اختصاص داده است، تا آن‎جا كه طبق آن چه مرحوم مجلسی در «بحار الانوار» [1] روایت كرده این مطلب در ده روایت، به عنوان علت غیبت حضرت مهدی(عج) معرفی شده است.

هم‎چنین احادیث مربوط به این‎كه حضرت مهدی، آخرین حجت خدا و مأمور تشكیل حكومت عدل جهانی است، درحد تواتر است و از طریق شیعه و اهل سنت روایت شده است.

مسئله ابتلا و آزمایش نیز در پاره‎ای از روایات به عنوان فلسفة غیبت امام زمان مطرح گردیده است، چنان‎كه امام صادق ـ علیه السلام ـ خطاب به جمعی از اصحاب خود كه دربارة حكومت بر حق «اهل بیت» گفت‎وگو می‎كردند، فرمود: «به خدا سوگند! آن چه در انتظارش هستید، واقع نخواهد شد تا آن كه آزمایش و غربال شوید. به خدا سوگند! این امر تحقق نخواهد یافت، مگر پس از یأس و پس از آن كه اهل شقاوت و سعادت، شقاوت و سعادت خود را بازیابند».[2]

یادآوری

مسئله غیبت امام زمان(عج) را می‎ توان از رازهای غیبی خدا دانست كه آگاهی بر حقیقت و اسرار آن فراتر از توان و ظرفیت فكر بشری است، ولی با استناد به براهین عقلی و نقلی می‎ دانیم كه همه افعال الهی مشتمل بر حكمتها و مصالحی است كه تضمین كننده سعادت بشری می‎ باشند، هر چند علم و آگاهی بشر از درك كامل آن ناتوان باشد.

بنابراین، پس از اثبات حكمت و عدل خداوند، و لزوم وجود امام و عصمت او، در مسئله غیبت با مشكلی مواجه نخواهیم شد، و اصولاً نیازی به بحث تفصیلی در این‎ باره نیست؛ زیرا علم اجمالی به این‎كه این كار، حكیمانه و عالمانه بوده، و در برگیرنده مصلحت عمومی بشر است، برای اعتقاد به آن كافی است، چنان‎كه در بسیاری از احكام دینی حل برخی امور بر همین پایه استوار است.

مطلب فوق مضمون روایتی است كه مرحوم صدوق از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت كرده است. عبدالله بن فضل هاشمی می‎ گوید: از امام صادق ـ علیه السلام ـ شنیدم كه فرمود: «برای صاحب این امر، غیبتی مقرر شده است كه باید به آن عمل كنند، و در زمان غیبت او اهل باطل دچار شك و تردید می ‎شوند؟»

به امام ـ علیه السلام ـ عرض كردم گفتم: فدایت شوم! این غیبت برای چیست؟

امام ـ علیه السلام ـ پاسخ داد: برای امری است كه ما مأذون به كشف آن نیستیم.

گفتم: پس وجه حكمت الهی در غیبت او چیست؟

امام ـ علیه السلام ـ فرمود: وجه حكمت آن، جز پس از ظهور او آشكار نخواهد شد، چنان‎كه وجه حكمت سوراخ كردن كشتی، و كشتن جوان، و ساختن دیوار توسط خضر ـ علیه السلام ـ ، برای موسی ـ علیه السلام ـ روشن نشد، مگر هنگام مفارقت آن دو از یكدیگر. ای فرزند فضل! این امر، امری الهی، و سری خدایی و غیبی از غیوب خداوند است. هر گاه ما دانستیم كه خداوند ـ عزوجل ـ حكیم است، تصدیق می‎كنیم كه همة افعال او حكیمانه است، هر چند وجه حكمت آن‎ها برایمان روشن نگردد[3]

آثار و فواید وجود امام عصر(عج)

در این‎كه مردم از وجود امام زمان(عج) بهره می‎برند، شكی نیست، و این بهره ‎مندی به صورت‎های مختلف جلوه‎ گر است.

الف. همان‎گونه كه قبلاً بیان گردید، وجود امام زمان ـ كه نمونه تمام عیار انسان كامل است ـ فلسفه حیات و زندگی است، و اگر وجود چنین انسانی نباشد، حیات به منزله كالبدی بی ‎جان، و بیابانی خشك و سوزان است.

به عبارت دیگر: زمین خالی از حجت خدا لغو و بیهوده است. بنابراین، وجود مقدس آن حضرت سبب غایی دوام حیات و زندگی است.

بر این پایه، همه انسان‎ها اعم از مؤمن و كافر در حمایت خویش وامدار وجود مبارك آن حضرت می‎باشند.

ب. از برخی روایات استفاده می‎ شود كه امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ گاهی در میان افراد جامعه حضور می ‎یابد، هر چند كسی او را نمی ‎شناسد. یكی از جاهایی كه آن حضرت به صورت ناشناس حاضر می ‎شوند، مراسم حج خانه خداست. چنان‎كه از محمدبن‎ عثمان دومین نایب خاص امام عصر(عج) نقل شده كه گفته است: «به خدا سوگند، صاحب این امر (امام زمان(عج)) هر سال در مراسم حج حاضر می ‎شود، مردم را می‎ بیند و آنان را می‎ شناسد، و مردم نیز او را می ‎بینند، ولی او را نمی ‎شناسند»

بنابراین، امام ـ علیه السلام ـ می ‎تواند معارف و مطالب مهم و رهنمودهای تعیین‎ كننده خویش را در حدی كه مأمور به بیان آن هستند به مردم منتقل نماید، چنان‎كه در حدیثی كه از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده، آمده است: برادران یوسف ـ علیه السلام ـ پس از آن كه مدتی یوسف از آنان غایب بود، او را نشناختند و با شگفتی گفتند: آیا تو یوسفی؟ بنابراین، چه مانعی دارد كه خدا همین سنت را در مورد حجت خود جاری نماید، و آن حضرت در بازارها و در جمع آنان حضور یابد، ولی آنان او را نشناسند، تا این‎كه خدا به او اذن دهد تا خود را معرفی نماید. همان ‎گونه كه به یوسف ـ علیه السلام ـ اذن داد و او خود را به برادرانش شناساند.[5]

ج. در میان مؤمنان و شیعیان خالص آن حضرت كسانی هستند كه در اثر تزكیه نفس و صفای باطن، شایستگی ملاقات و دیدار او را پیدا می‎ كنند ـ هر چند خود آنان در لحظه دیدار به این حقیقت واقف نباشند ـ و از این طریق از فیض معنوی امام بهره ‎مند می‎ گردند، و جامعه نیز از طریق آنان، به منبع فیض خداوندی نایل می‎ شود.

د. علم به این‎كه امام ـ به اذن و مشیت الهی ـ بر افعال افراد نظارت دارد، و از سوی دیگر هر لحظه احتمال ظهور او وجود دارد، عامل مؤثری در خودداری از گناه و رعایت احكام الهی خواهد بود.

هـ. فقیهان عادل و پارسا، نواب عام امام زمان(عج) هستند و در عصر غیبت، رهبری و زعامت جامعه بشری را بر عهده دارند. و این روش معمول رهبران است كه در حال غیبت خود با تعیین افرادی به عنوان نماینده و یا فرستادن آنان به مناطق دوردست، پیروان خود را هدایت و رهبری می‎كنند.

بنابراین، چنین نیست كه امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ جامعه بشری را به كلی به حال خود رها كرده و هیچ ‎گونه نظارت و تصرف و تأثیری در سرنوشت آنان نداشته باشد.

خورشید پس ابر

در احادیث اسلامی، نحوه بهره ‎مندی انسان‎ها از وجود امام زمان(عج) در عصر غیبت به بهره‎مندی از خورشید پشت ابر تشبیه شده است، چنان‎كه امام صادق ـ علیه السلام ـ در پاسخ این پرسش «سلیمان اعمش» كه مردم چگونه از حجت غایب بهره ‎مند می‎ شوند؟ فرمود: همان‎ گونه كه از خورشید پشت ابر نفع می ‎برند.[6]

جابربن‏ عبدالله انصاری نیز این مضمون را از پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نیز نقل كرده است.[7] نیز همین مطلب در توقیعی كه از حضرت صاحب‎ الامر(عج) توسط محمدبن ‎عثمان ( دومین نایب خاص آن حضرت) برای اسحاق‎ بن‎ یعقوب صادر شده آمده است.[8]

این تشبیه بیانگر نكاتی است كه برخی از آن‎ها را یادآور می‎ شویم:

1. همان‎گونه كه مردم از نور و گرمای خورشید ـ هنگامی كه پشت ابر است ـ به كلی محروم هستند، ‌از نور وجود و معنویت خورشید ولایت نیز به كلی محروم نمی ‎باشند.

2. چنان‎كه پنهان شدن خورشید از ناحیه خورشید نیست، بلكه به دلیل ابرهاست كه میان دیدگان انسان‎ها و خورشید، فاصله می ‎شوند، غیبت امام زمان(عج) نیز از ناحیه او نیست بلكه موانعی در كار است كه وجود قدرتهای جابر، و عدم آمادگی روحی و فكری توده‎های مردم از آن جمله ‎اند.

3. خورشید برای همیشه پشت ابر باقی نخواهد ماند و پنهان شدن آن در پشت ابر، مایه یأس و ناامیدی نیست، هم‎چنین نباید در اثر طولانی شدن غیبت امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ از ظهور او مأیوس گردید، بلكه باید با امید به ظهور او خود را برای بهره‎ مند شدن از نور باهر وجود او به طور كامل آماده ساخت.

‎های پیشینمسئلة غیبت در تاریخ امت

در تاریخ پیامبران الهی مواردی یافت می ‎شود كه پیامبر خدا به دلایلی از میان امت و قوم خود غایب شده است، و این مطلب یكی از وجوهی است كه در توجیه غیبت امام زمان بیان شده است، چنان‎كه امام صادق ـ علیه السلام ـ در پاسخ این سؤال كه وجه حكمت غیبت حضرت قائم(عج) چیست؟ فرمود: «وجه حكمت غیبت آن حضرت همان وجه حكمت غیبت‎ های سایر حجت ‎های خدا قبل از اوست.»[9]

و در حدیث دیگری آمده است كه امام صادق ـ علیه السلام ـ به حنان بن سدیر فرمود: «مشیت خدا بر این استقرار یافته كه سنتهای پیامبران پیشین ـ علیهم السلام ـ را در مورد غیبت قائم ما جاری سازد، پس حاصل جمع مدت غیبت‎ های آنان درباره او واقع خواهد شد.»[10]

پیامبران كه در احادیث به غیبت آنها استشهاد شده است، عبارتند از:

1. حضرت یونس، 2. حضرت یوسف، 3. حضرت موسی، 4. حضرت صالح.

غیبت سه پیامبر نخست در قرآن كریم نیز آمده است.

عبدالله ‎بن‎ سنان می‎ گوید: امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: در مورد قائم(عج) سنتی از موسی ـ علیه السلام ـ واقع می‎ شود. پرسیدم: آن سنت كدام است؟ فرمود: مخفی بودن ولادت، و غیبت از قومش.[11]

محمد ‎بن‎ مسلم گوید: نزد امام باقر ـ علیه السلام ـ رفتم تا درباره قائم آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ از او سؤال كنم. قبل از آن كه لب به سخن بگشایم، امام فرمود: در قائم آل محمد پنج شباهت از پنج پیامبر موجود است:

1. شباهت به یونس ـ علیه السلام ـ و آن عبارت است از بازگشت به سوی قوم خود پس از غیبت از آنان، به گونه‎ای كه وقتی از میان آنان رفت جوان بود، و وقتی بازگشت پیر شده بود.

2. شباهت به یوسف ـ علیه السلام ـ كه عبارت است از غیبت از قوم و خویشاوندان و دشوار شدن امر غیبت وی بر پدرش یعقوب ـ علیه السلام ـ .

3. شباهت با موسی ـ علیه السلام ـ در خفای ولادت، و غیبت از شیعیان و پیروانش، و آزارهایی كه از دشمنانشان دیدند، تا این‎كه بازگشت و خداوند او را بر فرعونیان پیروز ساخت.

4. شباهت با عیسی ـ علیه السلام ـ در این‎كه در مورد زنده بودن او اختلاف نمودند، برخی گفتند: زنده است، و برخی گمان كردند كه او مرده است.

5. شباهت با جدش رسول اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ كه با شمشیر قیام خواهد كرد و دشمنان خدا و رسول خدا را نابود خواهد ساخت.[12]

نیز درباره غیبت صالح ـ علیه السلام ـ از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت شده كه فرمود: او مدتی طولانی غایب بود. و هنگامی كه بازگشت قیافه‎ اش كاملاً تغییر كرده بود، و مردم در مورد او سه دسته شده بودند، عده‎ای او را تصدیق كردند، عده‎ای او را تكذیب نمودند، و گروهی نیز دچار شك و تردید شدند.

هم چنین از آن حضرت پرسیده شد: آیا در دوران غیبت صالح ـ علیه السلام ـ عالم و دانشمندی در میان قوم او بود تا آنان را راهنمایی كند؟ امام ـ علیه السلام ـ پاسخ داد: خدا عادل ‎تر از آن است كه زمین را بدون عالمی كه مردم را به خدا دعوت نماید، باقی گذارد.[13]

--------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت :
[1] . بحار الانوار، ج 52، باب علة الغیبة، ص 98ـ90.

[2]. اصول كافی، ج 1، كتاب الحجه، باب التمحیص و الامتحان، روایت 6 ـ پنج روایت دیگر این باب نیز مربوط به همین مسئله است.

[3] . علل الشرایع، باب 179، علة الغیبة، حدیث 8.

[4] . بحار الانوار، ج 51، ص 350.

[5]. علل الشرایع، ص 244، باب 179(علة الغیبة).

[6]. بحار الانوار، ج 52، باب علة الغیبة، ص 92.

[7]. همان مدرك.

[8]. همان مدرك.

[9]. علل الشرایع، ص 246.

[10] . همان مدرك، ص 245.

[11]بحار الانوار، ج 51، ص 216.

[12]. بحار الانوار، ج 51، ص 218ـ217.

[13]. همان، ص 216ـ215.





طبقه بندی: مذهبی، دینی، 
برچسب ها: فلسفه، غیبت، امام، علت،  
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات